Jag är ett stort fan av The Elders Scrolls-serien och anmälde så snart jag kunde till Early Release-versionen av mobilspelet Blades. Nu när min karaktär har nått level 10, kommer här en utvärdering.

Gameplay

The Elder Scrolls Blades fångar det vanliga core game loopet; ge sig ut på quest/döda fiender, hitta loot, skaffa XP, och levla karaktären. Det som skiljer sig främst från andra Elder Scrolls-spel är just staden.

I början är staden halvt nedbrunnen efter att ha blivit attackerad av legoknektar. Ditt jobb blir att återuppbygga den med hjälp av byggmaterial du hittar under färdens gång. Ju mer du bygger, desto mer poäng får staden och även den går upp i level. Det tar sin tid att uppgradera staden och få tillgång till exempel smedja och alkemi, så därför skulle jag hellre ha en hel stad i från början med alternativet att kunna använda smedjan direkt. Spelet är free-to-play och likt många andra mobilspel innehåller den mikrotransaktioner. Du kan köpa guldmynt och smaragder för att köpa exempelvis byggmaterial eller för att kunna köpa utrustning från smedjan. 

This image has an empty alt attribute; its file name is bQ0QrvaWUGYGEfyciZQaXqcdfgyrin06NQA6GA6LpuU_3wOkZnqRgnes4Stm5ktdY5JfWzuzAneVh17NmTJHDOUYQqq-t6CiijAeE-rLVRKZxMMdDILdouizT54Lr-h1KQDnl-gc
Smedjan och de rykande tornen.

Blades kameraperspektiv är som andra Elder Scrolls-spel ur förstaperson, och tillsammans med kontrollerna är det den bästa jag hittills sett i ett mobilspel. Att titta omkring och röra sig fungerar överraskande bra i jämförelse med traditionella handkontroller, eller mus och tangentbord. Som jag föredrar att spela spelet i liggande vy, styrs karaktärens rörelse med vänster tumme och med höger styrs blicken.

Vänster tumme styr rörelse, höger tumme styr blicken.

Om du föredrar att spela med mobilen i stående format, går det också att trycka vart karaktären ska gå, vilket fungerar helt okej. Det är ett vanligt XP-system och är rätt liknande tidigare Elder Scrolls-spel. Genom att döda fiender och avsluta quests så införskaffas XP, men det finns också dagliga utmaningar som ger extra mynt eller byggmaterial.

Striderna erbjuder en hyfsad dynamik, med att kunna tajma när karaktären kan slå eller kasta en besvärjelse. Samtidigt kan man också blockera inkommande attacker, men här saknar jag möjlighet för ännu mer tajming. Det är enkelt att använda health och stamina potions, samt magicka.

Grafik

För det första, så är grafiken riktigt imponerande! Med tanke på att det är ett mobilspel så kan jag inte annat än att säga WOW! Ljuset, färgerna, 3D-modellerna, de små detaljerna som fjärilar. Till och med att titta in i solen ger en lens flare.

This image has an empty alt attribute; its file name is m3K7NZJ8PKy3ssfsYkvvZQ_pahZevc42Bn7PrHAKiMLleYnIyNuK49Bw6nXhFBGqaaqEcNQbHDZS7tfCTTjoJia_7amtx6BAN1SkEaetNlTaxa3oaBe0Hhx6Nu06j1YhV2H3t6Vg
Lens flare av att stirra mot solen.

Även dungeons och utomhus miljöerna är detaljrika, med möbler, fanor, skattkistor, ljus, blommor och klara gyllene luftpartiklar För min del flyter spelet på hyfsat bra, men den laggar emellanåt under strider, speciellt när en fiende blir dräpt. Mobilen jag kör spelet på är en android OnePlus 5T, med processor Snapdragon 835 och en ram på 8GB. Dock i spelläget flyter det på lite bättre, men tar inte bort all lagg. NPC:erna i spelet är snyggt modellerade och ser bättre ut än dem i Oblivion. För deras första repliker använder de även röster, vilket fungerar väldigt bra. NPC:erna känns levande tack vare rösterna och överallt i staden kan en NPC ses promenera. 

Grafiken är som sagt grym, men det som verkligen saknas är möjligheten att kunna utforska allting helt fritt! Så som Skyrim var, ett sandbox spel. Istället väljs quest där ens karaktär ”teleporteras” till direkt, utan att kunna ta sig själv dit. Det drar ned på hela spelupplevelsen och påminner en om att det fortfarande är långt kvar till ett mobilspel som kan mäta sig med Skyrim.

Avslutningsvis

Musiken får jag inte glömma att nämna, den gör en inte besviken! Lika hög kvalité som alltid och även ljudeffekter och den låga, ambienta bakgrundsmusiken. Sedan utlovas det en PvP arena kallad… Arena. Jag har inte fått chansen att pröva detta, men det låter lovande med att kunna få slåss mot andra spelare. 

Vad jag tycker om spelet i slutändan, är att detta är ett bra free-to-play mobilspel, bland den bästa i fantasy-genren. Om miljön hade varit öppen och striderna mer dynamiska, då skulle jag hellre betala för spelet direkt än att ha mikrotransaktioner. I framtiden hoppas jag Bethesda vågar skapa ett spel med en prislapp på från början. Spelet får 6 av 10 i betyg.

Fakta

OS: Android och Apple

Finns på: Google Play och Apple Store

Utvecklare: Bethesda Softworks LLC 

Pris: Free-to-play (mikrotransaktioner)

+

Enkelt att spela

Bra grafik

Episk musik

Förstapersonspersketiv

Kontrollerna fungerar förvånansvärt bra

Fångat samma core game loop som i Skyrim- Utföra quest/slåss mot fiender, samla loot, skaffa xp, gå upp i level

Det som är nytt är att även uppgradera staden- som i klassiska mobilspel

Samma lore som tidigare The Elder Scrolls-spel

Går att köpa sig fram i spelet

Ingen öppen värld- måste välja quest och sedan hamnar ens karaktär där direkt

Samma seghet som i andra mobilspel- uppgradera allting i efterhand

Betyg: 6/10

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *